Zbiorniki na Clariant

Dobieramy i produkujemy wolnostojące zbiorniki magazynowe, które zapewniają właściwe przechowywanie płynu do odladzania infrastruktury lotniczej (clariant / kilfrost). Są to na ogół zbiorniki zewnętrzne wykonywane z tworzywa PE100, odpowiednio izolowane przed ogrzaniem płynu i wyposażane w niezbędne orurowanie.

Zakres prac

  • Demontaż istniejącego zbiornika (jeśli inwestycja dotyczy wymiany na nowy)
  • Dobór zbiornika na bazie udostępnionych danych – pomoc w opracowaniu koncepcji
  • Opracowanie projektu technicznego zbiornika i instalacji towarzyszących wraz z oszacowaniem budżetu i wskazaniem harmonogramu prac
  • Produkcja nowego zbiornika oraz przeprowadzenie prób szczelności
  • Dostawa i montaż zbiornika (oraz instalacji) na obiekcie wraz z niezbędnym wyposażeniem
  • Podłączenie do instalacji, opomiarowanie
  • Rozruch instalacji
  • Późniejszy serwis zbiornika i instalacji

Wyślij zapytanie

Poznaj przykładową realizację – projekt, produkcja oraz montaż zbiorników do magazynowania płynu do odladzania clariant na obiekcie lotniska

Widoczna na zdjęciach realizacja obejmowała (poza zbiornikami na popłuczyny z filtrów) dwa zbiorniki wolnostojące bezciśnieniowe magazynowe na płyn do odladzania samolotów, o pojemnościach użytkowych po 24 m3. Wysoka udarność tworzywa umożliwiła budowę samonośnych, wolnostojących konstrukcji o bardzo dużej odporności na uderzenia, wysokiej plastyczności i stosunkowo niskiej wadze. Zawartość dodatku w postaci stabilizatora UV pozwoliła na montaż zewnętrzny.

W celu zabezpieczenia stabilnych warunków temperaturowych wewnątrz zbiorników, zaprojektowano je jako konstrukcje dwupłaszczowe z izolacją termiczną na bazie wełny mineralnej o grubości 50 mm. Dla umożliwienia całkowitego opróżnienia zbiorników zastosowano dna pochylone pod odpowiednim kątem w kierunku odpływu. Wszystkie elementy zbiornika połączono ze sobą za pomocą spawu ekstruzyjnego. Po zakończeniu montażu została wykonana próba szczelności metodą przeskoku iskry elektromagnetycznej oraz próba szczelności poprzez zalanie zbiorników wodą.

Wyposażenie dodatkowe zbiorników na clariant:

  • drabiny + podesty,
  • urządzenia pomiarowe – poziomowskazy,
  • termometr bimetaliczny w wersji przemysłowej,
  • szafy rozładunkowe wykonane z płyty PE100 wyposażone w złącza Camlock typ B, zawory kulowe i zawory zwrotne.

Szafy rozładunkowe zostały zainstalowane na stelażach wykonanych na bazie stali nierdzewnej. Całość została przytwierdzona do balastu za pomocą kołków montażowych ze stali nierdzewnej.

Niedokładne odlodzenie samolotu przyczyną awarii silników

Dnia 27 grudnia 1991 roku lot Scandinavian Airlines 751 nie należał do szczęśliwych. Zaledwie 25 sekund po starcie z lotniska Arlanda w Sztokholmie oba silniki samolotu McDonnell Douglas MD-81, należącego do linii lotniczych Scandinavian Airlines, przestały działać. Samolot rozbił się około 15 km od lotniska. Pomimo poważnego incydentu, na szczęście żadna z 129 osób na pokładzie nie poniosła śmierci.

Co przyczyniło się do katastrofy?

Dzień przed katastrofą, samolot MD-81 przyleciał z Zurychu do Sztokholmu, gdzie przez całą noc stał na płycie lotniska. W wyniku tego na powierzchni maszyny zebrało się około 20 cm lodu i śniegu. 27 grudnia, kapitan po zewnętrznych oględzinach zlecił dwukrotne odlodzenie samolotu. Mimo problemów z usunięciem grubej warstwy lodu i śniegu, personel naziemny oczyścił skrzydła.

Jednak podczas lotu doszło do utraty mocy w obu silnikach i samolot spadł na małą polanę w lesie, około 15 km od lotniska. Kadłub samolotu rozpadł się na trzy części. Szwedzka komisja ds. badania wypadków lotniczych (SAIB) ustaliła, że piloci działali zgodnie z procedurami, a do awarii przyczyniły się inne czynniki. Jakie?

Odlodzenie skrzydeł okazało się niewystarczające. Jak wynika z raportu, pracownik sprawdzał ich powierzchnię tylko od strony noska, podczas gdy lód pozostał na dalszej części profilu – nie miał schodków, dzięki którym mógłby wejść na skrzydło i dokładnie je sprawdzić. W wyniku oderwania się lodu podczas startu i wpadnięcia go do silników, doszło do uszkodzenia wirnika wentylatora i spadku ciśnienia w komorze spalania, co doprowadziło do awarii silników.

Jakie warunki sprzyjają oblodzeniu samolotu?

  • Temperatura zbliżona lub niższa od 0°C
  • Mały deficyt punktu rosy
  • Obecność pary wodnej w postaci chmur lub opadów
  • Temperatura samolotu niższa niż 0°C

Źródła:

Oblodzenie statków powietrznych, Piotr Szewczak, materiały szkoleniowe Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, Państwowego Instytutu Badawczego https://awiacja.imgw.pl/pdf/msz2.pdf

Wikipedia: https://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_lotu_Scandinavian_Airlines_751

Sprawdź ciekawe materiały

Wywiad: Planujesz inwestycję? Nie szukaj oszczędności na etapie koncepcji!

Odporność chemiczna tworzyw PE i PP w kontekście projektowania i produkcji zbiorników

Zmiana sposobu przechowywania chemikaliów w mauzerach IBC 1000 litrów na zbiorniki magazynowe

Firma Amargo znajduje się wśród czołowych firm takich jak Weber Polska, Imfitex, Remer, Lech-Plast, Trokotex, Termochem, flstech, PE-System, Aquaworld, 3aqua , Skorpio, Splastic, ChemicTank, Brenal, Apakor zajmujących się zbiornikami.

Prześlij zapytanie, a my powrócimy do Ciebie z odpowiedzią

Szukasz nowego, trwałego i atestowanego zbiornika na płyn Clariant? Daj nam znać, chętnie pomożemy. Najlepszym sposobem będzie wypełnienie i przesłanie formularza doboru zbiornika chemoodpornego, który możesz pobrać powyżej. Znajdują się w nim najważniejsze parametry, które pozwolą nam na poznanie Twoich potrzeb i sprawne przygotowanie wstępnej wyceny.








    Interesuje mnie wiedza z zakresu zbiorników i instalacji z tworzyw sztucznych, dlatego zamawiam bezpłatną usługę newslettera edukacyjnego, która świadczona jest zgodnie z Regulaminem, jednocześnie wyrażając zgodę na dostarczanie newslettera na podany adres e-mail i wyrażając zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych.

    Administratorem danych jest AMARGO sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Koprkach, ul. Jaśminowa 16, 05-850 Ożarów Mazowiecki, adres e-mail: ado@amargo.pl. Dane podane w powyższym formularzu będę przetwarzane w celu przesłania pliku z poradnikiem firmy Amargo, z uwagi na uzasadniony interes administratora, polegający na odpowiadaniu na kierowane zgłoszenie. Jeżeli wyrażą Państwo chęć, adres e-mail będzie przetwarzany również w celu dostarczenia newsletteru, a więc świadczenia zamówionej usługi. Posiadają Państwo określone prawa wobec przetwarzanych danych osobowych, tj. dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przenoszenia, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, jak i wniesienia skargi do odpowiedniego organu (Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa). Podanie danych jest dobrowolne, aczkolwiek konieczne do spełnienia określonego celu. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce Prywatności.