Zimą polecisz bezpiecznie także dzięki… zbiornikom Amargo!
Grzegorz Zając, Ekspert z zakresu zbiorników i instalacji przemysłowych z tworzyw sztucznych
Utrzymanie standardów na lotnisku to ogromna odpowiedzialność spoczywająca na służbach utrzymania infrastruktury oraz firmach realizujących kompleksową obsługę naziemną samolotów. Dobór odpowiednich technicznie rozwiązań jest kluczem do zapewnienia nie tylko sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania całej infrastruktury, ale także do spełnienia rygorystycznych norm bezpieczeństwa i jakości.
Odpowiednie urządzenia i systemy, takie jak zbiorniki na płyn odladzający, muszą być rozważnie wybierane i regularnie serwisowane, aby zagwarantować ciągłość operacji, minimalizować ryzyko awarii i zapewnić bezpieczeństwo zarówno personelu, jak i pasażerów.
Może lecąc na urlop lub wracając z wakacji już je widziałaś/eś. A jeśli dopiero się wybierasz – będziesz mieć okazję zobaczyć je na żywo. Na Lotnisku Chopina w Warszawie, jednym z najważniejszych portów lotniczych w Polsce, zainstalowaliśmy nowoczesne zbiorniki magazynowe AmargTank, przeznaczone do przechowywania koncentratu środka stosowanego do odladzania samolotów. Projekt ten został zrealizowany na zlecenie LS Airport Services S.A.
Fot. Zdjęcia zbiorników na płyn do odladzania posadowionych na płycie lotniska.
Jak zapewnić bezpieczeństwo lotów w warunkach zimowych?
W trakcie mroźnych dni na powierzchniach skrzydeł, stateczników i kadłubów samolotów może osadzać się lód, który negatywnie wpływa m.in. na aerodynamikę maszyny. Zmniejszona siła nośna, zwiększony opór powietrza oraz ryzyko zablokowania kluczowych systemów mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji w trakcie startu lub lądowania. Aby temu zapobiec, przed każdym lotem samoloty są odladzane za pomocą specjalnych środków chemicznych, które usuwają istniejące oblodzenie i zapobiegają jego ponownemu tworzeniu się. Proces ten jest niezbędny dla zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa lotu pasażerów.
Aby odladzanie samolotów przebiegło według określonych standardów, należy wcześniej zapewnić stabilne warunku przechowywania płynu przeznaczonego do tego celu. Na ogół magazynuje się go w wolnostojących zbiornikach, posadowionych na płycie lotniska. I to one są bohaterami tej realizacji.
Jaka konstrukcja zbiorników zapewni właściwe przechowywanie płynu do odladzania samolotów?
Dostarczone zbiorniki AmargTank® o pojemności całkowitej 25 m³ każdy, zostały wykonane z płyt żebrowanych Simona® PE HKP. Wybór tego materiału nie był przypadkowy – modułowa konstrukcja płyt panelowych z polietylenu (PE) HKP umożliwia budowę samonośnej, wolnostojącej konstrukcji o bardzo dużej odporności na uderzenia, wysokiej plastyczności, izolacji cieplnej i niskiej wadze. Materiał charakteryzuje się wyjątkową odpornością na korozję, co wraz z innymi zaletami gwarantuje długą, 20-letnią żywotność konstrukcji.
Dzięki zastosowaniu PE HKP, zbiorniki nie wymagają żadnych stalowych wzmocnień ani profili, co dodatkowo podnosi ich niezawodność i minimalizuje koszty serwisowe na przestrzeni kolejnych lat pracy (zbiorniki nie wymagają odrębnych zabiegów eksploatacyjnych – antykorozyjnych, jakie są realizowane w przypadku stali).
Izolowane zbiorniki z tworzywa na płyn do odladzania
Płyn odladzający nie może być narażony na przegrzewanie, ponieważ zmiana jego temperatury wpływa na jego gęstość i inne parametry, co mogłoby zaburzyć proces przygotowywania mieszanki do aplikacji na samoloty. Z uwagi na posadowienie zewnętrzne, dla zachowania właściwości przechowywanego medium, zwłaszcza w okresie letnim, istotne było zaprojektowanie zbiorników z odpowiednią izolacją termiczną. W tym przypadku zastosowano maty z wełny skalnej.
Fot. Zdjęcia z etapu budowy zbiorników na płyn do odladzania w zakładzie Amargo®.
Funkcjonalność konstrukcji – efektywne użytkowanie zbiorników magazynowych mieszanki na bazie glikolu
Zbiorniki zostały wyposażone w poziomowskazy suche, pozwalające na kontrolę aktualnego stanu napełnienia.
Opróżnianie zbiorników usprawni zastosowanie w konstrukcji dna pochyłego. Jest to istotne z punktu widzenia efektywności operacyjnej na lotnisku, gdzie czas i precyzja odgrywają istotną rolę. Okresowe przeglądy i kontrole zbiorników będą możliwe dzięki zastosowaniu włazów rewizyjnych z uchylnymi pokrywami w dachu każdej z konstrukcji.
Należy pamiętać, że niezależnie od przeznaczenia zbiornika, dokonywanie regularnych przeglądów technicznych wskazanych w czasie określonym przez producenta, pozwala utrzymać zbiorniki w dobrej kondycji, a dzięki temu zapewnić bezpieczeństwo, przedłużyć ich żywotność oraz zminimalizować ryzyko awarii i potencjalnych kosztów.
Tank as a Service – usługa zbieżna ze strategią zrównoważonego rozwoju
Amargo® proponuje alternatywną formę współpracy w formie usługi Tank as a Service. W duchu tej koncepcji odbiorca otrzymuje na określony czas dedykowany zbiornik z gwarancją kilkunastoletniej pracy i pełnym zakresem przeglądów realizowanych przez producenta. Klient nie musi martwić się o terminowość serwisu zbiornika i utrzymanie go w odpowiedniej kondycji – te obowiązki spoczywają wtedy na producencie. Może zająć się w pełni swoim core biznesem, jednocześnie mając pewność, że cała infrastruktura krytyczna funkcjonuje zawsze prawidłowo.
Każdy ze zbiorników magazynowych został wyposażony w szafy rozładunkowe, co zapewnia pełną funkcjonalność systemu przyjmowania / załadunku zbiorników lub rozładunku cystern i przechowywania oraz dystrybucji koncentratu płynu odladzającego do specjalistycznych pojazdów obsługi lotniska.
Wykonane zbiorniki magazynowe na płyn odladzający zostały przetransportowane w całości i posadowione na płycie lotniska.
Fot. Zdjęcia z etapu budowy zbiorników na płyn do odladzania w zakładzie Amargo®.
Realizacja zbiorników na płyn odlodzeniowy w pigułce
Projekt, produkcja, dostawa i montaż dwóch zbiorników magazynowych AmargTank® na płyn odlodzeniowy (zawierający w swoim składzie glikol propylenowy), z zastosowaniem płyt żebrowanych Simona® PE HKP
Charakterystyka projektu
- Zbiorniki magazynowe prostopadłościenne wykonane z PE HKP (pojemność całkowita po 25 m3 każdy, użytkowa po 24,5 m3 każdy)
- Wymiary zewnętrzne bryły: 6000 × 2582 × 2120 mm
- Ciśnienie robocze: bezciśnieniowe
- Medium: koncentrat środka do odladzania samolotów na bazie glikolu propylenowego
- Konstrukcja izolowana w celu ochrony właściwości medium (maty z wełny skalnej)
- Konieczność zastosowania materiału niekorodującego gwarantującego długą żywotność konstrukcji (bez stali, dodatkowych wzmocnień, profili)
- Zastosowanie dna pochyłego ułatwiającego opróżnianie zbiornika
- Wyposażenie w szafy rozładunkowe
Porozmawiajmy o rozwiązaniu Twojego wyzwania
Rozmowa to klucz do sukcesu. Skorzystaj z naszej wiedzy i doświadczenia.